Odporność na korozję tulei cylindrowej

1. Jak sprawdzić odporność na korozję tulei cylindrowej?
2. Wysokosiarkowe oleje napędowe głównym winowajcą korozji
3. Odporność na korozję tulei cylindrowej gwarancją lepszej jakości produktu

Jak sprawdzić odporność na korozję tulei cylindrowej?

Pomimo postępu w dziedzinie motoryzacji i wdrażanie przez producentów na rynek coraz większej ilości samochodów elektrycznych, nadal bazujemy na pojazdach opartych na silnikach spalinowych. Działanie silnika spalinowego polega na wykorzystywaniu przez ich producentów mechanizmu sprężania i rozprężania określonego paliwa. Wszystko w celu wytworzenia siły oraz momentu obrotowego. W budowie silnika spalinowego, istotne znaczenie odgrywa tuleja cylindrowa, w której porusza się tłok Jest ona elementem układu kadłuba silnika. Odporność na korozję tulei cylindrowej znacząco wpływa na stan naszego auta.

Tuleje cylindrowe producenci preferują rożne. Wyróżniamy tuleje tzw. mokre, w których zewnętrzną część wciskamy w cylinder, który pozostaje zanurzony w chodzącą ciecz. Takich tulei nie trzeba już poddawać obróbce po osadzeniu w kadłubie, jednakowoż mają one jeden minus. Ze względu na nieszczelność między całym obwodem tulei cylindra, a głowicą, nie mogą być one używane w silnikach dolnozaworowych.

Obok tulei cylindrowych wyróżniamy również odlane w samym kadłubie, zatem z tego samego tworzywa oraz suche. Suche charakteryzują się tym, że producenci wciskają je w cylinder. Takie tuleje zatem nie mają bezpośredniego kontaktu z roztworem wodnym chłodzącym silnik. Sam kadłub jest ponadto wykonany z innego surowca. Niezależnie od tego z jaką tuleją mamy akurat do czynienia w naszym samochodzie, należy mieć na uwadze fakt, że jest ona podatna na korozję. Zatem jak sprawdzić odporność na korozję tulei cylindrowej? Niektórzy producenci tłoków opracowali już sposób na to, jak zadbać o trwałość materiałów tulei cylindrowych. Uczyni to produkt bardziej odpornym na proces korozji.

Wysokosiarkowe oleje napędowe głównym winowajcą korozji

Za niską odporność na korozję tulei cylindrowej odpowiedzialny jest wysoki wskaźnik emisji szkodliwych gazów do spalin silnikowych tzw. EGR oraz stosowanie wysokosiarkowych olejów napędowych. Czynniki te są sporym wyzwaniem dla żelaznej powłoki, która pokrywa cylinder. Producenci tulei doszli z biegiem czasu do wniosku, że warto podjąć odpowiednie kroki do zmian w procesie produkcji tulei cylindrowych. Przede wszystkim chodzi o opracowanie nowego przebiegu procesu sprawdzenia odporności na powstawanie rdzy. Fabrykanci czynią to za sprawą bezpośrednich działań, mających doprowadzić do rzetelnego porównania różnych materiałów i sposobów powlekania tulei cylindrowych. Nowa metoda badań ma sprawić, że uzyskamy w końcu materiał, który będzie najodporniejszy na korozję. Pozwolić ma to z biegiem czasu na wykorzystywanie jeszcze mocniejszych komponentów, z których będzie można produkować solidne tuleje cylindrowe.

Odporność na korozję tulei cylindrowej gwarancją lepszej jakości produktu

Na rynku producentów tulei cylindrowych istnieją już marki, które zaangażowały się w odtworzenie korozyjnych roztworów produktów spalania, jakie powstają w silniku. W skład takich roztworów wchodzi między innymi: kwas azotowy, octowy i siarkowy. Spreparowane wrzące odczyny w następnej kolejności specjaliści wykorzystują do przeprowadzania między innymi testów zanurzeniowych. Pozwalają one wiarygodnie odtworzyć właściwości typowej skropliny siarki oraz EGR.

W tymże doświadczeniu wykorzystane są również badania elektrochemiczne w temperaturach prawie takich jak temperatura zapłonu roztworu oraz inspekcja metalograficzna. Na podstawie tego ostatniego badania można dowieść, jaki mamy stan strukturalny materiału, a także jaka jest  jakość złącza spawanego oraz rzetelność wykonania tulei cylindrowej. Odporność na korozję tulei cylindrowych możemy oszacować na podstawie opisanych powyżej testów. Wykazały one, że najbardziej niszczącą substancją dla powierzchni tulei cylindrowych jest siarka. Jakość tulei cylindrowej natomiast znacznie poprawia się, kiedy tworzywo, z którego produkujemy tuleje cylindrowe zawierają sporą ilość chromu. Stan materiału pogarsza domieszka tlenków: chromu i żelaza.

3 komentarze do “Odporność na korozję tulei cylindrowej

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.