Jak prowadzić social media restauracji?
1. Jak prowadzić social media restauracji? Jak media społecznościowe wpływają na rozwój lokalu gastronomicznego?
2. Jak promować restaurację w social mediach?
3. Zlećmy reklamę fachowcom
4. Jak prowadzić social media restauracji? Ważna systematyczność działań!
5. Postawmy na estetyczne fotografie!
6. Jak prowadzić social media w restauracji? Jak jest dobry marketing branży gastronomicznej? Hashtagi to podstawa!
Jak prowadzić social media restauracji? Jak media społecznościowe wpływają na rozwój lokalu gastronomicznego?
Gastronomia to rodzaj biznesu, który wydaje się być może trudny w prowadzeniu ze względu na wiele elementów, które musimy w niej wziąć pod uwagę. Na przyciągnięcie klienta do restauracji wpływ mają takie czynniki jak: jakość jedzenia, cena, wystrój oraz estetyka podawania dań. Również nie bez znaczenia jest atmosfera, jaka panuje w lokalu gastronomicznym. ,,Ryba psuje się od głowy” – zwykliśmy mawiać i jak najbardziej słusznie. Nerwowa atmosfera ,,na zapleczu” z pewnością skutkuje negatywnym emocjom wśród kelnerów, którzy wówczas mogą być dla klientów równie nieprzyjemni lub w najlepszym wypadku chaotyczni w działaniu. Bezsprzecznie jednak, jedzenie towarzyszyć nam będzie zawsze, dlatego prowadząc dobrze lokal gastronomiczny możemy mieć poniekąd pewność, że jakąś grupę klientów przyciągniemy. Współcześnie jednak sprawa nie jest taka oczywista. Konkurencja w branży gastronomicznej cały czas rośnie, zatem powinniśmy wziąć pod uwagę jeszcze jeden czynnik, który spowoduje, że staniemy się na tym rynku rozpoznawalni i dobrze kojarzeni. Mówimy o social mediach. Jak prowadzić social media restauracji?
Jak promować restaurację w social mediach?
Posiadając profil naszej restauracji na wybranej platformie czy aplikacji np. na Facebooku, Instagramie czy Tik-Toku zwiększamy sobie zasięgi oferty. Nasze działania w tym zakresie powinny prowadzić do tego, byśmy nawiązywali obustronne relacje z potencjalnymi odbiorcami. By do tego przejść, najpierw musimy zdecydować do jakiego klienta jest dedykowana nasza oferta knajpy. Czy ma to być klient mniej lub bardziej zamożny? Do jakiej grupy wiekowej w większości zalicza się nasz odbiorca? Jakie preferencje smakowe mają potencjalni nasi klienci? W marketingu zwykliśmy używać popularnego epitetu ,,klient docelowy”. Jest on synonimem powyższych czynników, które zadecydują o tym, czy dana grupa ludzi skorzysta z naszej oferty czy nie. Zauważmy, że większość z nas informacji o lokalu szuka już tylko w Internecie. Nie czytamy jedynie opisów na stronie internetowej lokalu, ale i coraz częściej zaglądamy właśnie na profil fejsbukowy. Zadbajmy więc o wizerunek naszego profilu. Składa się na niego kilka elementów, które omówimy w niniejszym artykule.
Zlećmy reklamę fachowcom
Czasem w swojej zuchwałości wydaje nam się, że prowadzenie profilu restauracji na wybranym portalu społecznościowym to nic trudnego. To trochę złudne przekonanie. By sprzedać produkt i w ogóle zainteresować potencjalnego odbiorcę naszą ofertą, potrzeba nam wiedzy psychologicznej, dobrze rozwiniętych kompetencji werbalnych, intuicji w kwestii gustu potencjalnych odbiorców. Musimy również posiadać wiedzę z zakresu aktualnych wytycznych w kwestii wymiarów grafik na konkretną platformę. Również znaczenie ma właściwe napisanie tekstów promocyjnych nie tylko pod względem poprawności, ale i językowo adekwatnym do klienta docelowego. Miejmy świadomość, że w sieci mamy dostęp do bezpłatnych programów, dzięki którym obrobimy nasze zdjęcia lub stworzymy efektowne krótkie filmiki. Warto przeznaczyć odpowiedni budżet na zlecenie powyższych działań osobie, która po prostu się na tym zna i jest naturalnie kreatywna.
Jak prowadzić social media restauracji? Ważna systematyczność działań!
Media społecznościowe dają nam wiele możliwości w docieraniu do jak największej liczby odbiorców. Przykładowo, dzięki poznaniu narzędzi marketingowych Facebooka możemy z powodzeniem zaplanować posty. Warto też przeznaczyć pieniądze na płatne reklamy na Facebooku. Wówczas trafimy z naszą ofertą do odpowiednich ludzi i w konkretnej lokalizacji. Pamiętajmy, że by nasze działania były skuteczne, musimy być systematyczni w kwestii dodawania postów. Facebook daje nam nawet możliwość planowania postów, byśmy na przykład w dni, w które jesteśmy poza zasięgiem Internetu mogli być w kontakcie z klientami. To, że musimy uzupełnić nasz profil w informacje takie jak: menu, dane kontaktowe, logo lokalu, godziny otwarcia wydaje się chyba dość oczywiste.
Ważne, byśmy prowadząc profil np.na Facebooku dbali o właściwą komunikację z klientem. Miejmy w tym zakresie na uwadze odpowiadanie na pytania, angażowanie się w dyskusję pod postem, łagodzenie ewentualnych wirtualnych spięć pomiędzy klientami. Wszystko w myśl ,,dobrego smaku”. Odpisujmy życzliwie na pytania, dopasowując język do rozmówcy. Z taktem i rozwagą podchodźmy do klienta niezadowolonego. Nie bagatelizujmy jego uwag, w zamian za to postarajmy się zrekompensować mu jego negatywne doświadczenie w naszej restauracji. Zróbmy to oczywiście w taki sposób, by nie nadszarpnąć zbytnio budżetu naszej firmy. Miejmy też z tyłu głowy popularne i sprawdzone w życiu hasło ,,chytry dwa razy traci”. Możemy oferować vouchery lub konkursy na najlepsze zdjęcie, przedstawiające spędzenie czasu w naszym lokalu. Opcji na promocję jest naprawdę mnóstwo, a koszty jakie poniesiemy na nagrodę przynoszą niewymierne korzyści.
Postawmy na estetyczne fotografie!
Nic tak nie przyciąga uwagi do naszego profilu w mediach społecznościowych jak regularnie dodawane fotografie przedstawiające nasze dania. Pamiętajmy jednak, że istotna jest jakość tych tych zdjęć. Nie bójmy się zatem skorzystać z darmowych programów, dzięki którym uwydatnimy kolory naszych dań. Ładne ułożenie na talerzu, naturalne światło to kolejne czynniki sprzyjające poprawie naszego wizerunku w sieci. Zachęcajmy też naszych klientów do dodawania opinii wraz ze zdęciami w przestrzeni Google. Warto dobre opinie udostępniać na naszym profilu w social mediach, ponieważ stanowi to dowód na dobrą jakość naszej knajpy w oczach potencjalnych klientów.
Jak prowadzić social media w restauracji? Jak jest dobry marketing branży gastronomicznej? Hashtagi to podstawa!
Hashtagi to pojedyncze wyrazy lub frazy bez spacji, które poprzedzić musimy znakiem #. Dzięki nim klasyfikujemy zbliżone tematycznie fotografie i posty. Na Instagramie ponadto możemy obserwować hashtagi, które są obiektem naszych zainteresowań. Dzięki temu możemy obserwować na stronie głównej aplikacji konkretne posty i zdjęcia, które nas interesują. Pamiętajmy, by nie stosować w zapisie hashtagu znaków specjalnych i spacji. Nie używajmy też hashtagów zbanowanych, ponieważ w ten sposób ograniczamy sobie zasięg naszego posta. Wybierajmy te frazy i te słowa, które są związane z naszą działalnością oraz z poste, który opublikowaliśmy. Nie zwiększajmy na siłę ilości odbiorców, a zwłaszcza nie kupujmy ich! (sic!) Tak. Obecnie jest to możliwe i popularne wśród użytkowników mediów społecznościowych. Warto jednak postawić na nieco mniejsze, lecz rzeczywiście zainteresowane grono naszych odbiorców. W branży takiej jak gastronomia liczy się bardziej jakość, a nie ilość i to na każdej płaszczyźnie.