Opony bez powietrza

1. Opony bez powietrza – niepneumatyczne opony air free
2. Ewolucja opon niepneumatycznych – od kosiarek po auto
3. Opony bez powietrza – zalety i wady

Opony bez powietrza – niepneumatyczne opony air free

Jeśli jesteśmy osobami, które na co dzień poruszają się samochodem lub  – co więcej – gdy jesteśmy kierowcami zawodowymi to wiemy, że kwestia dobrych opon to niekiedy sprawa życia i śmierci. I to dosłownie. Zdajemy sobie sprawę z faktu, że nieoczekiwany ubytek powietrza w jednej z naszych opon podczas szybkiej jazdy to spore zagrożenie. Ponadto, wymiana koła nie należy do najprzyjemniejszych czynności. Zwłaszcza, gdy musimy zmagać się z odkręceniem mocno przytwierdzonych śrub. Już wkrótce powyższe problemy mogą zostać zniwelowane. Wszystko za sprawą  francuskiego koncernu, specjalizującego się w produkcji opon.

Pracownicy koncernu Michelin – bo o nim mowa – od dłuższego czasu prowadzą działania, które w efekcie końcowym mają doprowadzić do wejścia na rynek opon typu air free. Niepneumatyczne opony air free (ang. ,,wolny od powietrza”)w przyszłości być może całkowicie wyprą dotychczasowe pompowane koła. Będziemy mogli wszyscy z nich korzystać. Opony bez powietrza to dość innowacyjny patent, który posiada na chwilę obecną wady i zalety. Rozważymy je w kolejnej partii artykułu.

Ewolucja opon niepneumatycznych – od kosiarek po auto

Obecnie opony bez powietrza spotykamy w takich urządzeniach jak: wózek widłowy lub golfowy oraz w kosiarce do trawy. Do tej pory pracownicy i zarząd czołowych koncernów nie podjęli się rozwinięcia technologii air free na szerokie zastosowanie. Mamy tu na uwadze rzecz jasna koła do samochodów osobowych. Francuski koncern Michelin jest na tej płaszczyźnie wyjątkowy. Już w 2004 roku inżynierowie koncernu wyprodukowali oponę niepneumatyczną do samochodów przeznaczonych na użytek przemysłowy. Wyprodukowali ją w taki sposób, że konstrukcja opierała się na poprzecznie ułożonych stabilnie żebrach z poliuretanu. Pracownicy uzupełniali również tę konstrukcję w bieżnik.

W ten sposób zapewnili bezsprzeczną stabilność auta, który miałby przemieszczać się w oparciu o takie opony. Niestety na tym etapie projektu inżynierowie koncernu francuskiego uznali, że jest on zbyt niepewny, by odnieść go do ogólnodostępnego użytku. Dopiero w roku 2014 wznowiono prace nad projektem i z koncernu Michelin wyszła pierwsza opona niepneumatyczna przeznaczona dla samochodów osobowych. Obecnie mamy do dyspozycji oponę bez powietrza UPTIS (właściwie Unique Puncture-Proof Tire System, co w wolnym tłumaczeniu oznacza Unikalny system opon odpornych na przebicie) ze wspomnianego koncernu. Na razie jesteśmy na etapie jej wypróbowania i możliwe, że w pełni na rynek wejdzie w 2024 roku.

Opony bez powietrza - zalety i wady

Opony pneumatyczne, na których bazujemy na co dzień są w stanie zagwarantować nam sprawne manewrowanie pojazdem oraz przyczepność w nawet niepewnych warunkach atmosferycznych. Ponadto możemy czuć się bezpiecznie na takich kołach, wskutek przystosowania pneumatycznych opon do zneutralizowania wszelkich nierówności. Jest to możliwe ze względu na przetwarzanie chwili obrotowego z silnika bezpośrednio na powierzchnię jezdni. Jest wówczas możliwe też wypośrodkowanie masy pojazdu, a także wytrącanie prędkości i amortyzację czy hamowanie podczas podróży. Wydawać by się mogło, że takie opony nie wymagałyby udoskonaleń, prawda?

A jednak, zawsze istnieje niebezpieczeństwo wystrzelenia opony w najmniej spodziewanym momencie i nietrudno wówczas o poważny wypadek. Innowacyjna budowa opon niepneumatycznych niweluje wszystkie prawdopodobne kłopoty, które powiązać moglibyśmy z niewłaściwym ciśnieniem w oponach. Mamy tu na uwadze przede wszystkim nierównomierne użytkowanie bieżnika i inne uchybienia, które skutkować by miały wystrzałem. Ponadto napotkane na naszej drodze ostre przedmioty nie stanowiłyby już problemu. Nie trzeba by już w takim przypadku dociążać naszych samochodów kołem zapasowym, a to przecież około 20 kg balastu.

Jeśli mielibyśmy dopatrzyć się jakichś wad w omawianym produkcie to na chwilę obecną możemy zaznaczyć, że póki co bieżnik opony pneumatycznej i niepneumatycznej jest taki sam. Jego żywotność w oponach bez powietrza jest jednak krótsza. Szybciej będą dawać się we znaki topniejące możliwości przeczepności i bezpieczeństwa. Poza tym, jeśli chcielibyśmy wymienić nasze tradycyjne opony na te niekonwencjonalne, zmuszeni bylibyśmy do wymiany całych kół. Opony niepneumatyczne nie są bowiem kompatybilne z dotychczasowymi felgami. Sceptycy wskazują również na różnice w kwestii amortyzacji z podłożem oraz większą ilość rzekomych przeciążeń i tarć. Pozostawmy jednak te kwestie do wyjaśnienia. Niechaj wyjdzie w praktyce.

Jeden komentarz do “Opony bez powietrza

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *